Jaký má být postoj křesťana vůči světské autoritě, když ta jde proti jeho víře? Tato otázka je pro křesťany aktuální dnes stejně jako v průběhu dějin. V Pavlově listu Římanům 13:1-7 čteme výzvu k podřízenosti vůči vládnoucím autoritám, protože „nejsou autority leč od Boha.“ Tento text byl v historii často používán jako argument pro poslušnost světským vládám, dokonce i těm nespravedlivým. Mnoho křesťanů, kteří kolaborovali s komunistickým režimem, citovali právě tyto verše. Měli bychom se však podřídit jakékoli autoritě, nebo existují hranice, kdy je věrnost Bohu důležitější než poslušnost světské moci?

Historický kontext: Pavlovy dopisy vs. Zjevení

Pavlův list Římanům vznikl v době, kdy křesťané nebyli v přímém konfliktu s římskou říší. Pavel dokonce využíval svého římského občanství k ochraně svých práv (Skutky 22:25-29), a v jeho době se ještě zdálo, že světská autorita může sloužit křesťanskému dobru. Pavel psal o nutnosti poslušnosti vládám, protože věřil, že jsou Božím nástrojem pro udržení pořádku a spravedlnosti.

Na druhou stranu Zjevení Janovo (Zjevení 13, 17-18) vykresluje eschatologickou vizi, kde světské mocnosti (znázorněné jako šelma a Velký Babylón) půjdou přímo proti Božímu lidu. Zde jsou vlády zobrazeny jako nepřátelé Boha, které pronásledují křesťany a vyžadují jejich loajalitu v rozporu s věrností Kristu. Zjevení tedy představuje autority jako nepřátele Božího plánu, když se vzdálí od spravedlnosti.

Tento rozpor mezi Pavlovou výzvou k poslušnosti a Janovou apokalyptickou vizí ukazuje, že křesťanský vztah k vládnoucím autoritám není jednoduchý. Existují momenty, kdy je poslušnost vhodná, a momenty, kdy je věrnost Bohu důležitější než světská loajalita.

Příklady z historie: Křesťané a světské moci

Historie nám dává mnoho příkladů, kdy se křesťané museli rozhodnout mezi poslušností státnímu zřízení a věrností Kristu.

Raní křesťané: Když Římská říše vyžadovala uctívání císaře jako božské bytosti, mnoho křesťanů odmítlo, a to navzdory nebezpečí mučednické smrti. Například Polykarp ze Smyrny, jeden z raných církevních otců, byl popraven, protože odmítl uctívat císaře a zůstal věrný Kristu. Prohlásil: „Sloužím Kristu 86 let a nikdy mi neublížil, jak bych mohl zradit svého Krále a Spasitele?“

Komunistické režimy: Mnoho křesťanů, zejména v zemích východního bloku, čelilo dilematu mezi kolaborací s komunistickým režimem a obranou své víry. Například Josef Beran, arcibiskup v Československu, odmítl kolaborovat s komunisty a byl za to uvězněn a nucen do internace. Na druhou stranu někteří duchovní spolupracovali s režimem, například formou spolupráce s StB (Státní bezpečností), aby si udrželi své pozice, což mělo devastující důsledky pro věrohodnost církve.

Německá opozice vůči nacismu: Dietrich Bonhoeffer, luteránský pastor a teolog, byl popraven nacistickým režimem za svou účast v odboji. Bonhoeffer věřil, že když stát jedná v rozporu s Božími přikázáními, křesťan je povolán k občanské neposlušnosti a dokonce k aktivnímu odporu.


Současný kontext: Zákony proti křesťanským hodnotám

Dnes čelíme novým formám tlaku na křesťanskou věrnost, a to především prostřednictvím sekulárních zákonů, které odporují křesťanským hodnotám.

Potraty a eutanazie: Jedním z nejznámějších případů, kdy lékař čelil perzekuci za odmítnutí provést potrat, je případ Ellinor Grimmark ze Švédska. Grimmark, porodní asistentka, odmítla asistovat při potratech kvůli své náboženské víře a v roce 2013 byla kvůli tomu propuštěna z několika nemocnic. Její případ přitáhl mezinárodní pozornost, když podala žalobu proti švédským úřadům u Evropského soudu pro lidská práva, s tvrzením, že jí byla upřena svoboda náboženství. Grimmark tvrdila, že její propuštění a ztráta zaměstnání byla perzekucí za její odmítnutí provádět potraty​.

Redefinice manželství: Otázka manželství se stala dalším bojištěm mezi sekulárními hodnotami a křesťanskou vírou. Když se v roce 2015 ve Spojených státech rozhodovalo o legalizaci homosexuálních sňatků, mnoho křesťanů vyjádřilo svůj nesouhlas, například Kim Davis, úřednice v Kentucky, která odmítla vystavit povolení k homosexuálnímu sňatku, protože to bylo proti jejímu svědomí.

Omezení náboženské svobody: V některých zemích, jako je Francie, jsou přijímány zákony omezující náboženské projevy ve veřejném prostoru, jako je nošení náboženských symbolů nebo modlitba. Křesťané, kteří chtějí veřejně vyznávat svou víru, se dostávají do konfliktu se zákony, které jejich práva potlačují.

Dehumanizace člověka v ekonomických systémech: Člověk jako číslo. Moderní společnost, bez ohledu na ideologii, často staví člověka do pozice pouhého čísla v rámci systému, jehož primárním cílem je ekonomický úspěch. Z jednotlivce se stává prostředek, nikoli cíl, a jeho hodnota je měřena produktivitou a ekonomickým přínosem. Tento trend lze sledovat napříč politickými spektry, ať už v kapitalistických společnostech, které zdůrazňují neustálý růst a spotřebu, nebo v totalitních systémech, které zneužívají lidské zdroje k dosažení kolektivistických cílů.

Z křesťanského pohledu je však každá osoba jedinečným a nezcizitelným nositelem Božího obrazu. Zákony, které redukují lidskou důstojnost na nástroj k dosažení světských cílů, ať už ekonomických nebo politických, jsou v přímém rozporu s křesťanským učením. Křesťané se proto musí postavit proti těmto systémům a obhajovat důstojnost a svobodu každého člověka, nehledě na jeho ekonomický přínos. Zvěcňování člověka, které z něj činí pouhou pracovní sílu nebo spotřebitele, je jednou z největších výzev, kterým dnes čelíme, a stává se součástí širšího boje za ochranu lidské důstojnosti v moderním světě.

Teologická reflexe: Poslušnost vůči Bohu nad lidmi

Tento konflikt mezi státní mocí a Božími přikázáními vyžaduje hlubší teologickou reflexi. Křesťanská víra vždy zdůrazňuje, že věrnost Bohu je na prvním místě. Jak říká Petr a apoštolové ve Skutcích: „Více je třeba poslouchat Boha než lidi“ (Sk 5:29). Tento princip byl základem pro mnohé křesťanské mučedníky a svaté, kteří odmítli podřídit se zákonům, které odporovaly Boží spravedlnosti.

Důležitou součástí křesťanského života je také svědomí, které je formováno Božím slovem a církví. Křesťané jsou povoláni jednat podle svého svědomí, a pokud jejich svědomí ukazuje, že zákony jsou nespravedlivé, mají povinnost jednat proti těmto zákonům. Tento postoj občanské neposlušnosti je hluboce zakořeněn v křesťanské tradici, kdykoliv jsou lidské zákony v rozporu s Boží vůlí.

Závěr: Podvratnost křesťanské víry

Křesťanská víra je svou podstatou podvratná vůči systémům, které jdou proti Boží spravedlnosti. Křesťanství nepodněcuje k násilné revoluci, ale ke svědectví věrnosti Bohu i za cenu, že se křesťané postaví proti světským mocnostem. Podvratnost křesťanství spočívá v duchovní odolnosti, v odmítnutí přizpůsobit se světským zákonům, které jsou nespravedlivé nebo amorální.

Křesťanská víra neohrožuje světské systémy násilím, ale svou duchovní odolností a věrností vyššímu zákonu – Božímu zákonu. To je základní forma podvratnosti, která je hluboce zakořeněna v křesťanském učení.

Jako následovníci Krista jsou křesťané vyzváni k tomu, aby byli „solí a světlem světa“ (Mt 5:13-16), což znamená, že mají odhalovat nespravedlnosti, vzdorovat zlu a přinášet světlo pravdy i do temných zákoutí společnosti. Křesťanství tak ve své podstatě ohrožuje nespravedlivé a zkorumpované mocenské struktury, protože staví Boží spravedlnost nad lidskou moc. Ať už se jedná o komunistické režimy, nacistickou tyranii nebo jiné sytémy, které narušují lidskou důstojnost a náboženskou svobodu, křesťané jsou povoláni k tomu, aby stáli pevně v pravdě a vzdorovali zlu, byť mírumilovně a s láskou.

Nynější výzvy ukazují, že duchovní podvratnost křesťanství je stejně relevantní dnes jako kdykoli předtím. Současné zákony, které jsou v rozporu s křesťanskými hodnotami, představují test víry a svědomí. Křesťané jsou vyzýváni, aby nehleděli na to, co je legální, ale na to, co je morálně správné podle Božího zákona.

Výzva pro dnešní křesťany

Jak tedy dnes mohou křesťané čelit těmto výzvám? Jak zůstat věrný Kristu ve světě, který stále více směřuje k odklonu od Boží spravedlnosti? Odpověď spočívá v tom, aby křesťané byli odvážnými svědky pravdy. Místo slepé poslušnosti vůči nespravedlivým zákonům musí stát pevně ve své víře, jako to dělali křesťané v průběhu dějin – i za cenu ztráty svých práv, majetku nebo dokonce života.

Křesťané nemusí být násilní revolucionáři, ale jejich odhodlání žít podle Božích přikázání a odmítat světské struktury nespravedlnosti je v podstatě revolučním činem. Tento postoj nejenom že ohrožuje nespravedlivé systémy, ale také inspiruje druhé, aby hledali vyšší spravedlnost a pravdu, která převyšuje lidské zákony a ideologie.

Podvratnost křesťanství je tedy v jeho neschopnosti smířit se s nespravedlností a zlem. Je to hluboké povolání k odporu proti všem formám nespravedlnosti, ať už přicházejí z totalitních režimů, moderních sekulárních vlád, které omezují projev náboženské svobody, nebo jiných světských systémů. Je to víra, která nese v sobě sílu změnit svět, nikoli silou zbraní, ale silou pravdy, lásky a víry v Boží spravedlnost.