V hlubinách židovské mystiky existuje prastarý koncept, který přináší světlo na první okamžiky stvoření: machšava, božská myšlenka nebo záměr. Tento pojem, zakořeněný v kabale a tajemstvích židovských textů jako je kniha Bahir, popisuje prvotní Boží myšlenku, která obsahuje veškerý potenciál vesmíru. Machšava je nejen Božím plánem, ale také způsobem, jak Bůh přemýšlí o stvoření. V ní jsou uloženy všechny věci, které mají být stvořeny, veškerá moudrost a záměr, skrze který svět povstane.
Machšava: Počátek všech věcí
V tradiční kabalistické představě stojí machšava na počátku všeho. Je to čisté myšlení, které vyzařuje z nejvyšší sefiry Keter (Koruna), tedy z nejvnitřnější a nejvyšší části Boha. Machšava je jako paprsek světla, který vyzařuje z nekonečné Boží mysli, aby přinesl život a řád do stvoření. Tento paprsek prochází postupně skrze různé sféry reality – duchovní i fyzické – a každý stupeň emanace přináší nové aspekty Boží přítomnosti.
Ale co se stane, když tato božská myšlenka pokračuje dál, když její světlo proniká až na nejnižší úroveň reality? Co když se tato myšlenka stane tělem, vtěleným Božím slovem?
Logos: Slovo, které se stalo tělem
V Janově evangeliu čteme známá slova: „Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo bylo Bůh“ (Jan 1,1). Tento úvodní verš evangelia odhaluje tajemství, které spojuje křesťanskou víru s mystickou židovskou tradicí. Logos, „Slovo“, zde není jen mluvené slovo, ale hluboká Boží moudrost, rozum a záměr – stejná podstata, jakou nacházíme v pojmu machšava.
Logos je předvěčný, neoddělitelný od Boha, je to božská myšlenka, která přechází od věčnosti k časnosti. Ale zatímco machšava zůstává v židovské mystice abstraktním konceptem, Janovo evangelium nám přináší nečekané odhalení: „A to Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi“ (Jan 1,14). Tady vidíme vrcholnou manifestaci Boží myšlenky – Logos, který se vtělil v osobě Ježíše Krista.
Stávání se tělem: Emanace božské myšlenky
Když přemýšlíme o vtělení, často si představujeme, že Bůh sestoupil z nebe a stal se člověkem. Ale pokud se na tento tajemný proces podíváme očima židovské mystiky, vidíme ještě hlubší dimenzi. Vidíme machšavu, která se vydává na cestu od nejvyšších duchovních úrovní, postupně se projevuje v každé emanaci, dokud se nakonec nezjeví ve fyzické podobě – v těle Kristově. Je to, jako by se Boží myšlenka, která začíná ve sféře čistého ducha, stala konkrétním, hmatatelným projevem Boží lásky ve světě.
Ježíš Kristus je tedy vtěleným Logem, ale zároveň můžeme říci, že je i vtělenou machšavou – Božím záměrem a myšlenkou, která se zjevila v čase a prostoru. V osobě Krista se setkáváme s tou samou božskou moudrostí a záměrem, který existoval od počátku věků. Když se Ježíš narodil, machšava, která byla skrytá v Boží mysli, se stala tělem a vstoupila do naší reality.
Kristus jako ztělesněná moudrost
V křesťanské tradici často mluvíme o Kristu jako o Boží moudrosti (Sofia), která byla přítomná při stvoření světa. To odpovídá myšlence Chochmy (Moudrosti) v židovské kabale, která je první aktivní emanací machšavy. Když tedy Jan říká, že „na počátku bylo Slovo,“ můžeme to chápat i tak, že „na počátku byla machšava,“ Boží myšlenka, která se manifestovala jako Moudrost, a nakonec jako vtělený Kristus.
Ježíš sám sebe identifikuje s Božím slovem, když říká: „Já jsem cesta, pravda a život“ (Jan 14,6). Tím odhaluje, že není jen prorokem nebo učitelem, ale je zjevením Boží mysli – machšavy, která se stala člověkem, aby nám zjevil samotného Boha.
Tajemství vtělení: Machšava a Boží přítomnost mezi námi
Co nám tento mystický pohled na machšavu a Logos říká dnes? Především nám ukazuje, že vtělení není jen historickou událostí, ale je to kontinuální proces, kdy se Boží myšlení stává přítomným v našem světě. Je to volání k nám, abychom hledali Boží myšlenku i v našem každodenním životě, ve vztazích, ve stvoření kolem nás.
Když Jan říká, že „to Slovo se stalo tělem,“ říká nám také, že Boží záměr se stal viditelným a hmatatelným. Každá myšlenka, kterou máme, každý akt lásky, je odrazem této prvotní machšavy, která stále proudí od Boží mysli k našemu světu.
Závěr: Boží myšlení, které nás proměňuje
V každém okamžiku našeho života jsme voláni k tomu, abychom se otevřeli Boží machšavě, abychom dovolili Božímu myšlení pronikat do naší reality a stát se skrze nás tělem. Je to tajemství, které nás obklopuje a které se nás neustále dotýká: Bůh přemýšlel o nás od věčnosti, a tato myšlenka se stala tělem v Kristu. A skrze Krista se i my můžeme stát součástí tohoto zázraku – být živými odrazy Božího myšlení ve světě.
Tím, že se spojíme s Kristem, dovolujeme Boží machšavě pronikat do naší duše a našeho života. Je to cesta, jak se stát skutečně lidskými, jak se stát tím, čím nás Bůh zamýšlel od počátku – být ztělesněním Božího záměru, živým vtělením Boží lásky a moudrosti.