Moderní společnost, která se honí za pokrokem a ziskem, čelí rostoucí hrozbě dehumanizace. Tento proces, při němž lidé ztrácejí svou důstojnost a jsou redukováni na pouhé nástroje v ekonomických či technologických strukturách, ohrožuje samotné jádro našeho bytí – naše lidství. Dehumanizace není novým fenoménem, ale s nástupem technologií a kapitalistických struktur nabrala na síle. Jak můžeme jako křesťané odpovědět na tuto krizi? Tento článek zkoumá, jak dehumanizace proniká do všech sfér moderního života, a ukazuje, jak se křesťanství staví jako hráz proti tomuto destruktivnímu trendu.
Co znamená dehumanizace?
Dehumanizace znamená zbavení člověka jeho lidských kvalit. To může zahrnovat ignorování jeho důstojnosti, vnímání ho pouze jako prostředku pro dosažení určitých cílů nebo odmítnutí uznat jeho individualitu a hodnotu. Dnes se dehumanizace projevuje nejen ve fyzickém vykořisťování, ale i v psychologické a technologické sféře.
Podle zprávy Mezinárodní organizace práce (ILO) z roku 2021 je ve světě více než 40,3 milionu lidí zapojených do nějaké formy moderního otroctví. Tito lidé jsou využíváni pro ekonomický zisk, často pracují v nebezpečných podmínkách, bez nároku na spravedlivou mzdu a bez lidské důstojnosti. Kromě toho je 152 milionů dětí zapojených do dětské práce, přičemž mnoho z nich pracuje v podmínkách, které ohrožují jejich zdraví a budoucnost.
Dehumanizace ovšem není omezena jen na ekonomické vykořisťování. V technologickém věku čelíme dehumanizaci na zcela nové úrovni. Člověk se stále více stává produktem, který je analyzován a monetizován. Data o našich životech jsou sbírána, obchodována a využívána k tomu, aby maximalizovala zisk pro korporace. Podle zprávy firmy McKinsey z roku 2020 trh s osobními daty dosahuje hodnoty přibližně 250 miliard dolarů ročně. Jaká je hodnota lidského života, pokud se z něj stává pouhé číslo v marketingové databázi?
Biblický pohled na lidskou důstojnost
Z křesťanského pohledu má každá lidská bytost nesmírnou hodnotu. Člověk je stvořen “k obrazu Božímu” (Genesis 1:27), a tato skutečnost mu dává nedotknutelnou důstojnost. V Novém zákoně Ježíš potvrzuje tuto hodnotu, když říká: “Co jste učinili jednomu z těchto mých nejmenších bratří, mně jste učinili” (Matouš 25:40). Tím Ježíš poukazuje na to, že každý člověk, bez ohledu na jeho postavení či společenskou hodnotu, je ve skutečnosti nositelem Boží přítomnosti.
V křesťanské teologii se také zdůrazňuje, že člověk není pouhým prostředkem k dosažení něčeho vyššího, ale sám o sobě má hodnotu. Jak napsal Tomáš Akvinský, “člověk je stvořen k tomu, aby sloužil Bohu a měl podíl na Boží slávě.” Pokud tedy moderní společnost redukuje člověka na nástroj pro ekonomický zisk, odporuje tím Božímu plánu pro lidstvo.
Dehumanizace v kapitalismu a technologickém světě
Kapitalismus, který je poháněn touhou po zisku, často vede k tomu, že člověk je vnímán pouze jako prostředek k dosažení ekonomických cílů. V roce 2020 činily globální zisky nadnárodních korporací přibližně 10 bilionů dolarů, zatímco miliardy lidí žijí v chudobě. Podle zprávy Oxfamu z roku 2021 vlastní nejbohatších 1 % populace více majetku než zbytek světa dohromady. Tento stav je přímo důsledkem ekonomického systému, který klade zisk nad lidskou důstojnost.
Technologie, která slibovala zlepšení lidského života, se stává dalším nástrojem dehumanizace. Automatizace a robotizace vedou k tomu, že lidská práce je nahrazována stroji. Studie Oxfordské univerzity z roku 2020 odhaduje, že do roku 2030 může být až 47 % pracovních míst ve vyspělých zemích automatizováno. To způsobuje nejen nezaměstnanost, ale i ztrátu smysluplné práce, která by měla být formou sebevyjádření a služby druhým.
Navíc v online prostředí lidé ztrácejí svou identitu a stávají se pouhými daty, která jsou využívána pro marketingové účely. Cambridge Analytica skandál z roku 2018 ukázal, jak byla data o milionech lidí zneužita pro politické účely, čímž došlo k dalšímu narušení lidské důstojnosti a svobody.
Křesťanská odpověď: Návrat k lidskosti
Jaká je tedy křesťanská odpověď na tuto krizi dehumanizace? Především je nutné si uvědomit, že lidská důstojnost nevychází z ekonomické hodnoty či produktivity, ale z faktu, že jsme stvořeni k obrazu Božímu. Každý člověk má nekonečnou hodnotu, protože je milován Bohem. Ježíšův příklad nás volá k tomu, abychom bojovali proti systémům, které dehumanizují druhé. Matouš 22:39 říká: “Miluj svého bližního jako sám sebe.” To znamená, že každá lidská bytost si zaslouží lásku, úctu a spravedlnost.
Křesťané by měli být těmi, kdo se staví proti těmto strukturám nespravedlnosti. Můžeme například podporovat spravedlivé pracovní podmínky, bojovat proti vykořisťování, a především vytvářet komunitu založenou na lásce a solidaritě. Podle encykliky papeže Františka “Fratelli Tutti” bychom měli usilovat o ekonomiku, která slouží lidem, a nikoli naopak. František píše: “Existuje povinnost chránit lidskou důstojnost, což znamená chránit lidský život před všemi formami degradace.”
Výzva k obnově lidskosti
Dehumanizace moderní společnosti představuje hrozbu nejen pro jednotlivce, ale pro samotné základy civilizace. Křesťané jsou však povoláni, aby obnovili lidskou důstojnost a postavili se proti všem formám útlaku a vykořisťování. Jak napsal C.S. Lewis, “lidé nejsou věci, s nimiž by se mělo zacházet, ale Boží děti, které mají být milovány.”
Pokud se postavíme proti dehumanizaci a vrátíme se k lásce a respektu k druhým, můžeme přetvořit náš svět. Je čas, aby křesťané povstali a připomněli světu, že lidská hodnota nevychází z ekonomických statistik, ale z toho, že jsme všichni Božími dětmi. Jak napsal apoštol Pavel: “Nejste už cizími a příchozími, ale jste spoluobčané svatých a domácí Boží” (Efezským 2:19).
Nechme tedy naše svědectví rozechvět základy tohoto světa, aby v nich proběhla proměna, která přinese spravedlnost, lásku a lidskou důstojnost pro všechny.