Ve své polemice proti křesťanům Celsus, řecký filozof 2. století, obvinil křesťany z neloajality vůči státu a společnosti. Podle něj křesťané odmítají sloužit v armádě, čímž podrývají základy římské říše. Celsus viděl v křesťanském pacifismu přímé ohrožení římské stability a bezpečnosti. Považoval křesťany za nebezpečné sektáře, kteří narušují harmonii společnosti svou neochotou plnit občanské povinnosti, což podle něj může vést k oslabení říše v případě válečných konfliktů.
Křesťané, jak Celsus upozorňuje, odmítali sklánět se před císařem a prokazovat mu božskou úctu, což bylo vnímáno jako neloajalita a podvratná činnost. Avšak největší výtku si vysloužili tím, že odmítali službu v armádě. Podle Celsa tento postoj svědčil o jejich zbabělosti a neschopnosti bojovat za vlast. Celsus sám považoval vojenskou službu za jeden z nejvyšších projevů loajality vůči státu a společnosti.
Křesťanská odpověď: Oddanost Bohu a odmítnutí násilí
Origenes, jeden z křesťanských apologetů, na Celsovy výtky odpověděl v díle Contra Celsum tím, že křesťané sice odmítají sloužit v armádě, ale nikoli proto, že by byli zbabělí nebo neloajální vůči státu. Křesťané věří, že jejich skutečným králem je Kristus a jejich oddanost a loajalita patří především Bohu. Origenes argumentoval, že křesťanská víra a učení Ježíše Krista vyžadují, aby se křesťané zdrželi násilí, a tedy i války, která násilí implikuje.
„Když Kristus nařídil Petrovi, aby zastrčil meč do pochvy, učinil tak proto, aby naznačil, že násilí již nemá místo v životě jeho následovníků,“ napsal Origenes. Tento akt Petrova zastrčení meče se stal symbolem křesťanského pacifismu a odmítnutí války jako prostředku řešení konfliktů. Křesťané proto slouží říši modlitbou a mravní čistotou, nikoliv fyzickou zbraní.
Hippolyt Římský: Křesťan a vojenská služba
Hippolyt Římský (170–235), významný teolog a církevní spisovatel, dále tento postoj rozvíjel. Ve svém díle Apoštolská tradice stanovuje, že křesťan nesmí vykonávat povolání vojáka, protože vojenská služba s sebou přináší povinnost zabíjet, což je neslučitelné s křesťanským učením. Pokud někdo již je vojákem a přijme křesťanskou víru, Hippolyt požaduje, aby se zřekl své vojenské kariéry.
„Křesťan nesmí být vojákem,“ říká Hippolyt jednoznačně. „Pokud je v armádě, nesmí zabít jiného člověka, i kdyby to bylo na rozkaz nadřízeného. Musí se vzdát svého postavení a přilnout k víře.“ Tento postoj ukazuje, že raní křesťané vnímali vojenskou službu jako neslučitelnou s Ježíšovým učením o lásce k nepřátelům.
Křesťanský pacifismus a současnost
Otázka, zda křesťan může být vojákem, zůstává relevantní i dnes. Křesťanský pacifismus, jehož kořeny sahají až k raným církevním otcům, se staví proti jakémukoliv použití násilí, a to nejen ve válce, ale i v civilním životě. Křesťanští pacifisté argumentují, že válka je neslučitelná s Kristovým příkazem „milovat své nepřátele“ (Matouš 5:44) a že násilí nikdy nevede k trvalému míru.
Závěr: Křesťan a válka
Podle tradičního křesťanského učení je křesťanský život zaměřen na následování Ježíše Krista, který přináší mír, nikoli meč. Z tohoto důvodu je pro křesťana problematické být vojákem, neboť válečné aktivity často zahrnují násilí, smrt a ničení. Křesťané rané církve, včetně Hippolyta Římského, zaujímali jednoznačné stanovisko – křesťan nesmí sloužit v armádě.
Celsova kritika se tedy z dnešního pohledu jeví jako nedorozumění. Křesťané nejsou neloajální vůči společnosti, ale jejich loajalita má hlubší duchovní rozměr, který přesahuje rámec pozemského království. Křesťan má být svědkem Božího království a jeho hodnot, které vylučují násilí a válku.
-
Androgynní Adam a zánik pohlaví: Myšlenky židovské agády…
20 listopadu, 2024 -
Proti Duchu
18 listopadu, 2024 -
Vědomí, kvantová realita a Kristus: Skrytá propojenost lidských…
16 listopadu, 2024 -
Láska přikrývá mnoho hříchů: Příběh krále Davida
15 listopadu, 2024 -
Antikrist v našem středu
15 listopadu, 2024 -
Přijímání na ruku: Starobylá praxe a patristická svědectví
11 listopadu, 2024 -
Křesťanství bez Pavla: Hypotetická teologie rané církve bez…
10 listopadu, 2024 -
Duchovní hladomor: Proroctví naplněné současností
8 listopadu, 2024 -
Věrnost Bohu uprostřed Babylonu
7 listopadu, 2024 -
Milosrdenství bez soudu: Příběh o přijetí a laskavém…
6 listopadu, 2024 -
Moderní modly: Zvyk a rituál jako past pro…
4 listopadu, 2024 -
Jiskry boží přítomnosti: každodenní činy jako cesta k…
2 listopadu, 2024 -
Božské Stažení a Vtělení: Prostor pro Svobodu a…
1 listopadu, 2024 -
Golem církve: Varování před nahrazením Boha institucí
31 října, 2024 -
Kristus jako kvas světa
30 října, 2024 -
Logos: Spojení nebe a země
30 října, 2024 -
Vtělení Boha v Kristu a mystická jednota –…
28 října, 2024 -
Jak může být pravda na všech stranách?
27 října, 2024 -
Synové okolností: Jak historie a prostředí formují naše…
26 října, 2024 -
Slabost jako cesta k pokoře a milosrdenství
26 října, 2024 -
Hluboká Touha a Víra: Jak Skloubit Svou Cestu…
25 října, 2024 -
Kristova slova mají přednost před lidskými pravidly
24 října, 2024 -
Deep State: Mechanismus skryté moci v moderní společnosti
23 října, 2024 -
Církev: Živá oběť Bohu, ne instituce
22 října, 2024 -
Komu se nehodí zmrtvýchvstalý Kristus? Proč je tak…
21 října, 2024 -
Návrat k autentické církvi: Odpovědnost kléru a potřeba…
20 října, 2024 -
Jitzhak Kaduri: Tajemství Mesiáše
19 října, 2024 -
Naslouchejme Božímu hlasu v dějinách, neuctívejme minulost
13 října, 2024 -
Kristus mimo hranice dogmat: Osobní pohled na Boží…
12 října, 2024 -
Řehoř Nysský: Prorok proti Otroctví
11 října, 2024 -
Roš Hašana: Duchovní probuzení a očekávání Mesiáše
9 října, 2024 -
Nádoby plné špíny: Duchovní kritika pokrytectví ve víře
7 října, 2024 -
Božská logika vesmíru – Tajemství vyladění přírody
2 října, 2024 -
Bůh je osoba, ne rutina
1 října, 2024 -
Kristus, který obchází náboženské systémy
29 září, 2024 -
Krize růstu: Jak překonávat překážky a zůstat živým…
29 září, 2024 -
Jak může mrtvá hmota tvořit živý svět?
27 září, 2024 -
Podvratnost křesťanské víry vůči systémům
23 září, 2024 -
Syn člověka a Svatí: Spojení Danielova proroctví s…
21 září, 2024 -
Řehoř Palama: Mystik, který bránil přímou zkušenost s…
19 září, 2024 -
Křesťanství jako hrozba pro zavedené systémy: Od Celsa…
16 září, 2024 -
Naděje pro slabé: síla křesťanské víry
15 září, 2024 -
Boje za vlast či za zájmy oligarchů? Křesťanská…
15 září, 2024 -
Modlitba za Jidáše: Cesta k očištění srdce a…
14 září, 2024 -
Kristus a církev jako instituce: Je Velký inkvizitor…
13 září, 2024 -
Linus: Lokální biskup Říma, nikoli hlava celé církve…
13 září, 2024 -
Otec Joann Burdin: Může křesťan vzít do ruky zbraň…
9 září, 2024 -
Otec Joann Burdin: Co má kněz dělat ve…
5 září, 2024 -
Krev pro cizí zájmy: Osobní zkušenost s válkou…
4 září, 2024 -
Origenes: Pravá síla křesťana není v meči, ale…
3 září, 2024 -
Občané nebe: Křesťanský pohled na válku a naši…
2 září, 2024 -
Svědectví z dob komunismu: Jak víra obstála před…
29 srpna, 2024 -
Pravoslavné chápání Ježíšových výroků: “Ty jsi skála” a…
28 srpna, 2024 -
Jednota v Kristu: Výzva k Překonání Rozdělení
25 srpna, 2024 -
Pravá církev: Tajemství Boží jednoty
24 srpna, 2024 -
Může být křesťan vojákem? Hledání odpovědi v dějinách…
23 srpna, 2024 -
Proč Bůh dovoluje hereze a různé skupiny? Aby…
21 srpna, 2024 -
Duch Svatý a Církev: Vzpoura Světla proti Strukturám
20 srpna, 2024 -
Recenze knihy “Křesťanská golgota v Malé Ásii”
19 srpna, 2024 -
Když naše síly selžou: Prostor pro Boží moc…
19 srpna, 2024 -
Střet Litery a Ducha: Když Zbožnost Naráží na…
17 srpna, 2024