V židovské mystice, konkrétně v lurijánské kabale, najdeme fascinující koncept zvaný cimcum. Tento pojem znamená „stažení“ nebo „zmenšení“ a vztahuje se k myšlence, že Bůh na počátku stvoření ustoupil – stáhl se do sebe, aby vytvořil prostor pro svět. Bez tohoto ústupu by nemohlo existovat nic jiného než Bůh sám. Cimcum je tedy aktem božské lásky a pokory, kterým Bůh otevírá prostor pro stvoření, svobodu a pro naši vlastní lidskou existenci. V tomto konceptu se objevuje jedinečná myšlenka Boha, který dává svému stvoření svobodu tím, že ustupuje, aby jej nezastínil.
Když tento koncept přeneseme do křesťanského učení o vtělení Boha, začíná se před námi rozkrývat hluboká paralela. V křesťanství totiž věříme, že Bůh se ve svém nesmírném soucitu a lásce k lidstvu „snížil“, stal se člověkem v osobě Ježíše Krista a vstoupil do našich omezených podmínek. Stejně jako cimcum je tento akt sebeomezení výjimečným způsobem, jak se Bůh přibližuje svému stvoření. Bůh v Kristu se neprojevuje jako všeho přesahující moc, ale jako slabý a pokorný člověk, který snáší bolest a utrpení.
Tento božský „ústup“ má hluboký význam pro vztah Boha s člověkem. Tak jako cimcum otevírá prostor pro lidskou svobodu a odpovědnost, i vtělení Krista nás vede ke svobodě následování a zodpovědnosti za své činy. Bůh nás tímto způsobem zve k účasti na jeho díle nápravy světa. V židovské tradici je tento koncept známý jako tikun olam – oprava světa. Bůh nás volá k tomu, abychom přinesli světlo tam, kde je tma, abychom milovali tam, kde je nenávist, a abychom napravovali to, co je rozbité. V křesťanství to znamená být „světlem světa“, následovat Krista a láskou překonávat zlo.
Cimcum však nenabízí jen pohled na stvoření, ale i na způsob, jakým Bůh jedná s námi dnes. Představme si, že Bůh stále „stahuje“ svou moc a nechává prostor pro naše rozhodnutí a naši svobodu. Tím nám dává příležitost, abychom objevovali jeho přítomnost ve všedních chvílích, v tichu, v druhých lidech, a nakonec i v sobě samých. Tak jako Bůh ve stvoření vytvořil „prázdnotu“, abychom mohli existovat, i my jsme voláni k tomu, abychom ve svém nitru vytvářeli prostor pro Boha – prostor pro jeho přítomnost, která přináší naději, pokoj a hluboký smysl života.
V křesťanském světě se pro tento akt sebeomezení Boha používá pojem kenóza – sebevyprázdnění. Ježíš se zříká své moci, vzdává se nebeské slávy, aby se přiblížil každému z nás. To není jen událost z minulosti; je to výzva pro každého, kdo jej následuje. Kristovo sebevyprázdnění se stává vzorem pro každého, kdo chce žít podle Božího plánu: učíme se ustoupit vlastnímu egu, svým přáním a necháváme Boha, aby skrze nás působil.
Je to krásná výzva – stáhnout se, abychom dali prostor druhým, stejně jako Bůh dává prostor nám. Tak jako se Bůh z lásky stáhl, aby mohl vzniknout svět, tak i my jsme zváni, abychom se stáhli a vytvořili prostor pro druhé, pro lásku, pro soucit a odpuštění. Bůh nás zve, abychom skrze pokoru a službu vytvořili prostor, kde může působit jeho láska.
Pochopení cimcumu a vtělení Boha nás přivádí k myšlence, že Bůh nás miluje natolik, že nám dává svobodu a prostor k objevování a naplňování jeho záměru. Tato cesta je však spojena s odpovědností. Stejně jako Bůh ve svém sebeomezení přijal křehkost a zranitelnost lidského bytí, i my jsme voláni k tomu, abychom riskovali a žili autenticky a s láskou k druhým.
Kéž bychom dokázali ve svém životě napodobit tento božský ústup a vytvářet prostor pro to, aby v nás a a skrze nás mohl působit Boží pokoj a milosrdenství. Cimcum a vtělení Boha nám připomínají, že nejsme voláni k moci nebo nadvládě, ale k pokornému a laskavému životu. Vytvořením prostoru pro Boží přítomnost uvnitř nás, stejně jako pro druhé kolem nás, se stáváme nástroji jeho lásky a nápravy světa.
Tento postoj proměňuje nejen naše vnímání Boha, ale i náš přístup k druhým lidem. Učí nás, že láska někdy znamená ustoupit, poskytnout druhým svobodu a možnost se vyvíjet. Tak, jak Bůh ustoupil, aby stvořil prostor pro náš život, i my můžeme ustoupit svým vlastním zájmům, abychom dovolili druhým růst a být sami sebou.
Cimcum i křesťanská kenóza nám tedy ukazují, že skutečná moc spočívá v pokoře a lásce, které dávají prostor životu. Tímto způsobem, krok za krokem, činíme z našeho světa místo, kde je více lásky, porozumění a naděje – a přibližujeme se k Boží tváři, která zůstává přítomná v každém stvoření.
-
Logos a tajemství židovské mystiky: Číselná hodnota Jan…
21 listopadu, 2024 -
Androgynní Adam a zánik pohlaví: Myšlenky židovské agády…
20 listopadu, 2024 -
Proti Duchu
18 listopadu, 2024 -
Vědomí, kvantová realita a Kristus: Skrytá propojenost lidských…
16 listopadu, 2024 -
Láska přikrývá mnoho hříchů: Příběh krále Davida
15 listopadu, 2024 -
Antikrist v našem středu
15 listopadu, 2024 -
Machšava a Logos: Boží myšlení, které se stalo…
13 listopadu, 2024 -
Přijímání na ruku: Starobylá praxe a patristická svědectví
11 listopadu, 2024 -
Křesťanství bez Pavla: Hypotetická teologie rané církve bez…
10 listopadu, 2024 -
Věčný příběh duší a příchodu Mesiáše
8 listopadu, 2024 -
Duchovní hladomor: Proroctví naplněné současností
8 listopadu, 2024 -
Věrnost Bohu uprostřed Babylonu
7 listopadu, 2024 -
Milosrdenství bez soudu: Příběh o přijetí a laskavém…
6 listopadu, 2024 -
Moderní modly: Zvyk a rituál jako past pro…
4 listopadu, 2024 -
Jiskry boží přítomnosti: každodenní činy jako cesta k…
2 listopadu, 2024 -
Golem církve: Varování před nahrazením Boha institucí
31 října, 2024 -
Vyvolení a Spravedliví: Ti, kdo naplňují Boží vůli
30 října, 2024 -
Kristus jako kvas světa
30 října, 2024 -
Logos: Spojení nebe a země
30 října, 2024 -
Vtělení Boha v Kristu a mystická jednota –…
28 října, 2024 -
Jak může být pravda na všech stranách?
27 října, 2024 -
Synové okolností: Jak historie a prostředí formují naše…
26 října, 2024 -
Slabost jako cesta k pokoře a milosrdenství
26 října, 2024 -
Kristova slova mají přednost před lidskými pravidly
24 října, 2024 -
Deep State: Mechanismus skryté moci v moderní společnosti
23 října, 2024 -
Církev: Živá oběť Bohu, ne instituce
22 října, 2024 -
Komu se nehodí zmrtvýchvstalý Kristus? Proč je tak…
21 října, 2024 -
Návrat k autentické církvi: Odpovědnost kléru a potřeba…
20 října, 2024 -
Jitzhak Kaduri: Tajemství Mesiáše
19 října, 2024 -
Getsemanská zahrada: Místo totálního osamocení a vykoupení
15 října, 2024 -
Naslouchejme Božímu hlasu v dějinách, neuctívejme minulost
13 října, 2024 -
Kristus mimo hranice dogmat: Osobní pohled na Boží…
12 října, 2024 -
Jom kipur a Ježíš: Den smíření naplněný v…
11 října, 2024 -
Řehoř Nysský: Prorok proti Otroctví
11 října, 2024 -
Roš Hašana: Duchovní probuzení a očekávání Mesiáše
9 října, 2024 -
Nádoby plné špíny: Duchovní kritika pokrytectví ve víře
7 října, 2024 -
Osud neovládnutých vášní: Cesta k démonizaci duše?
2 října, 2024 -
Božská logika vesmíru – Tajemství vyladění přírody
2 října, 2024 -
Bůh je osoba, ne rutina
1 října, 2024 -
Kristus, který obchází náboženské systémy
29 září, 2024 -
Křesťan a válka: Problém loajality, násilí a služba…
29 září, 2024 -
Krize růstu: Jak překonávat překážky a zůstat živým…
29 září, 2024 -
Jak může mrtvá hmota tvořit živý svět?
27 září, 2024 -
Podvratnost křesťanské víry vůči systémům
23 září, 2024 -
Sv. Tomáš Akvinský: Kdy mystické setkání předčí veškeré…
22 září, 2024 -
Peklo podle svatého Izáka Syrského: Boží láska a…
21 září, 2024 -
Syn člověka a Svatí: Spojení Danielova proroctví s…
21 září, 2024 -
Řehoř Palama: Mystik, který bránil přímou zkušenost s…
19 září, 2024 -
Křesťanství jako hrozba pro zavedené systémy: Od Celsa…
16 září, 2024 -
Naděje pro slabé: síla křesťanské víry
15 září, 2024 -
Boje za vlast či za zájmy oligarchů? Křesťanská…
15 září, 2024 -
Kristus a církev jako instituce: Je Velký inkvizitor…
13 září, 2024 -
Linus: Lokální biskup Říma, nikoli hlava celé církve…
13 září, 2024 -
Otec Joann Burdin: Může křesťan vzít do ruky zbraň…
9 září, 2024 -
Vlna mezi trním: Jak utrpení přináší ovoce
8 září, 2024 -
Otec Joann Burdin: Co má kněz dělat ve…
5 září, 2024 -
Krev pro cizí zájmy: Osobní zkušenost s válkou…
4 září, 2024 -
Origenes: Pravá síla křesťana není v meči, ale…
3 září, 2024 -
Občané nebe: Křesťanský pohled na válku a naši…
2 září, 2024 -
Svědectví z dob komunismu: Jak víra obstála před…
29 srpna, 2024 -
Pravoslavné chápání Ježíšových výroků: “Ty jsi skála” a…
28 srpna, 2024 -
Bůh jako Očistný Oheň: Origenův Dialog s Kelsem…
26 srpna, 2024 -
Moje duchovní cesta a setkání s Duchem Svatým
25 srpna, 2024 -
Jednota v Kristu: Výzva k Překonání Rozdělení
25 srpna, 2024 -
Gehena a Jeruzalém: Kontrast dvou světů na území…
24 srpna, 2024 -
Pravá církev: Tajemství Boží jednoty
24 srpna, 2024 -
Může být křesťan vojákem? Hledání odpovědi v dějinách…
23 srpna, 2024 -
Proč Bůh dovoluje hereze a různé skupiny? Aby…
21 srpna, 2024 -
Nekonečný růst v Bohu podle Řehoře z Nyssy:…
21 srpna, 2024 -
Duch Svatý a Církev: Vzpoura Světla proti Strukturám
20 srpna, 2024 -
Ježíš, tesař z Kafarnaum: Příběh pokory a služby…
20 srpna, 2024 -
Raději trpím pod Boží rukou než lidskou!
20 srpna, 2024 -
Když naše síly selžou: Prostor pro Boží moc…
19 srpna, 2024 -
Noe a Abraham: Dvě tváře lidské reakce na…
19 srpna, 2024 -
Král na Oslátku: Pohoršení Pokory
18 srpna, 2024 -
Střet Litery a Ducha: Když Zbožnost Naráží na…
17 srpna, 2024